dilluns, 16 de desembre del 2013

Alemanya vota, Europa tremola



Europa serà la nostre venjança.
 (Konrad Adenauer)[1]


El passat 22 de setembre, tingueren lloc les darreres eleccions a la cambra baixa alemanya (el Bundestag). Després d’una plàcida campanya electoral en que Europa i el futur de la moneda única estigueren absents, la candidatura encapçalada per la canceller alemanya (CDU/CSU) obtingué el 45,1% dels vots i 311 dels 630 escons en joc aconseguint. D’aquesta manera, els democristians aconseguiren els millors resultats des de la reunificació alemanya.

Pel que fa l’SPD (Partit Socialdemòcrata Alemany), ha incrementat la seva força electoral 2,7 punts percentuals respecte les eleccions de 2009. Degut a això, molts analistes polítics i periodistes han afirmat que els socialdemòcrates han superat el sotrac electoral de fa quatre anys. No obstant això, un anàlisis més profund ens obliga a refusar aquest diagnòstic. En primer lloc, tot i que l’SPD ha augmentat lleugerament el seu percentatge de vot, val la pena destacar que hi ha hagut un participació 6,2 punts inferior en relació l’any 2009. Per tant, els socialdemòcrates alemanys no han estat capaços d’atraure bona part del seu electorat tradicional. En segon lloc, és important remarcar que aquests son els segons pitjors resultats de l’SPD des de el final de la Segona. En definitiva, tot i que la socialdemocràcia ha obtingut 1.259.440 vots més que a les passades eleccions, es pot afirmar que continua immers en una gran crisi política. De fet, des de 1990, la diferencia de vots i escons entre socialdemòcrates i democràcies no ha estat mai tan agosarada com ara.

D’altre banda, els liberals del FDP assoliren el 4,8 % dels vots vàlids i quedaren exclosos del Bundestag per primer cop des del final de la Segona Guerra Mundial. Una de les raons que explicaria aquesta davallada és l’augment d’impostos promogut per l’anterior govern entre democristans i liberals. Segons les enquestes post-electorals, la majoria d’antics votants liberals s’han decantat per una nova candidatura populista, neoliberal i euroescèptica: Alternativa per Alemanya. Aquesta nova formació ha basat el seu discurs en la sortida de l’euro, el refús a les transferències als països perifèrics de la Unió i la rebaixa fiscal generalitzada. Tot i no haver superar la barrera electoral del 5% que els hauria permès entrar al Bundestag, la seva irrupció ha modificat substancialment el sistema de partits alemany, degut a que aquesta ha provocat l’esfondrament d’un partit que, durant dècades, va garantir la governabilitat d’Alemanya participant en governs de coalició amb socialdemòcrates i democristians. 

Per la seva banda, Die Linke (L’Esquerra) va obtenir 3.752.577 de vots (8,60%) i 64 escons, es a dir, 3,3 punts percentuals i 12 escons menys que a les passades eleccions al Bundestag. Malgrat aquesta relativa pèrdua de recolzament electoral, s’ha convertit en la tercera força de la cambra baixa degut l’ensorrament de l’FDP. A primera vista, sembla que aquests resultats son negatius per aquesta formació. No obstant això, si analitzem els resultats obtinguts pels post-comunistes alemanys des de la reunificació, podrem observar que, lluny de trobar-se en fase de decliu, han aconseguit estabilitzar-se a escala federal. En efecte, abans del segon govern neoliberal de Gerhard Schröeder, el Partit del Socialisme Democràtic (PDS), antecedent immediat de Die Linke,tingué un escàs recolzament electoral i una presència testimonial al Bundestag.

Tot i que la consolidació política i electoral de Die Linke es una gran noticia pel conjunt de la esquerra europea, cal remarcar la distribució desigual del seu recolzament electoral. Així doncs, tot i obtenir una mitjana del 22,24% dels vots en els 5 Länders de l’antiga RDA, no fou capaç d’aconseguir més del 10% en cap dels Länders occidentals d’Alemanya. Aquest fet demostra una gran dificultat dels post-comunistes per connectar amb les classes populars de l’occidental d’Alemanya. 

El 14 de desembre, gairebé dos mesos després dels comicis electorals, socialdemòcrates i democristians assoliren un pacte que fou referendat pel conjunt de la militància del SPD. Fruit d’aquest gran acord, es formà un govern de coalició en que els socialdemòcrates controlaran cinc ministeris: Economia, Exteriors, Treball i Assumptes Socials, Medi Ambient i Seguretat Nuclear i Família i Justícia. A canvi del seu recolzament a la cancelleria d’Angela Merkel, l’SPD ha exigit l’establiment d’un salari mínim de 8,5 euros/hora a partir de 2015 i una modificació en el sistema de pensions que permetrà que els alemanys amb 45 anys cotitzats es puguin jubilar als 63 anys sense patir rebaixes en la quantia percebuda. 

Tot i el caràcter positiu de les insignificants reformes que ha aconseguit introduir en l’acord de govern, l’SPD ha demostrar reiteradament la seva incapacitat per bastir un a alternativa real a les polítiques de Merkel. D’igual manera que la resta de partits socialistes i socialdemòcrates europeus, aposta un equilibri impossible entre les polítiques d’austeritat i el creixement econòmic. En altres paraules, l’SPD crítica tímidament l’austeritat, però no la considera incompatible amb la ocupació i la cohesió social. D’altre banda, es mostra radicalment contrari a la possibilitat d’un impagament del deute públic dirigit pels estats de la perifèria europea, degut a que aquesta mesura tindria importants efectes sobre els balanços de les entitats financeres alemanyes. A més a més, durant la campanya electoral, no ha fet una crítica explícita de la injusta divisió del treball a escala europea, ja que la especialització de la perifèria en activitats econòmiques de baixa productivitat ha constituït un dels fonaments del model de creixement de la economia alemanya. Per acabar, tampoc s’ha mostrat favorable a la emissió d’eurobons per part del Banc Central Europeu perquè aquest fet, tot i suposar un alleujament de la pressió sobre el deute sobirà dels països sud-europeus, incrementaria el tipus d’interès del seu deute alemany. En definitiva, a priori, res indica que la presència del SPD al tercer executiu Merkel pugui canviar la política d’Alemanya en relació als països de la perifèria.







[1] Canciller democristià de la República Federal Alemanya entre 1949 y 1963. 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada