¿Cuantas contradicciones irreductibles marcaron durante siglos, al
liberalismo entre ideales solamente afirmados (la común naturaleza humana, la
libertad de pensamiento y palabra, la soberanía conferida al pueblo) y
conductas que los desmentían de manera permanente (esclavismo, dominación
colonias, expulsión de campesinos de tierras comunales, guerras de religión,
etc.) [...] Si la história real de la modernidad capitalista no había sido
lineal ni unívocamente progresiva, sino más bien dramàtica y costosa, ¿por qué
habría de serlo el proceso de su superación?”
(Lucio
Magri)
Des de la desintegració de
la Unió Soviètica i el Pacte de Varsòvia, han proliferat els discursos que
afirmen la fi de les ideologies emancipadores i el triomf definitiu de les
forces del capital sobre les forces treball. Segons aquells que sostenen
aquestes posicions, el moviment comunista s’ha vist superat per la història i
els ideals marxismes han quedat obsolets. Des del meu punt de vista, aquest raonament
és totalment erroni i parteix d’una visió molt reduccionista de la història. Pronosticar
el triomf definitiu del capitalisme basant-se en el fracàs del primer intent de
construcció del socialisme suposa obviar el llarg procés a través del qual el
mode de producció capitalista va esdevenir hegemònic. En efecte, abans del
predomini polític i social de la burgesia, el liberalisme va incórrer en
múltiples contradiccions (empobriment massiu de grans capes de població,
ressorgiment de l’esclavitud, aparició de noves formes de servitud, dominació
colonial, etc.) i va vèncer moltes resistències. En definitiva, si el procés de
consolidació del capitalisme fou llarg i contradictori, el seu procés de
superació també pot ser-ho. En aquest sentit, l’esfondrament de les repúbliques
socialistes europees no ha de ser interpretat com la derrota definitiva del
marxisme o dels moviments emancipadors, sinó com el primer intent fallit de
bastir una alternativa socialista al capitalisme.
Més d’aquestes consideracions, la crisis actual posa de manifest el
fracàs econòmic i social del capitalisme. Així doncs, mentre l’atur i la
pobresa augmenten a nivell global, existeix una gran massa de capital ociós que
no reverteix en l’economia productiva per la falta d’oportunitats rendibles
d’inversió. En aquest sentit, la seva superació segueix sent una necessitat pel
conjunt de la humanitat i, per tant, el marxisme pot proporcionar la base
teòrica i pràctica necessària per aconseguir-ho. Per aquest motiu, ens hem de
fer la següent pregunta: que implica ser comunista al segle XXI? Per respondre
aquesta pregunta, és necessari, en primer lloc, repassar la història del
moviment comunista al segle XX.
Com es ben sabut, el
moviment comunista nasqué amb l’esclat de la revolució russa i la ruptura
política dels bolxevics amb les organitzacions de la II internacional. Des de
llavors i durant pràcticament tot el segle XX, realitzà nombroses aportacions
polítiques que són fonamentals per entendre el món actual. Entre elles, cal
destacar-ne les següents: la derrota militar del feixisme, la participació
decisiva dels comunistes en lluites de resistència contra el feixisme a molts
indrets d’Europa (França, Itàlia, Iugoslàvia, Txecoslovaquia, Espanya, Portugal
i Grècia), les valuoses aportacions les
constitucions antifeixistes de postguerra (les més avançades d’Europa) i
la inspiració política i ideològica de molts moviments d’alliberament nacional
a la perifèria. No obstant això, bona part dels partits i organitzacions
comunistes, com el KPD (Partit Comunista Alemany) o alguns partits comunistes
llatinoamericans, s’allunyaren progressivament del subjecte històric realment
existent i de les seves lluites. En conseqüència, caigueren en dinàmiques
sectàries i autoreferencials i esdevingueren organitzacions corpusculars sense
cap mena d’influència social. Fins i tot, alguns partits comunistes, com el
nicaragüenc, es posicionaren contra dels moviments transformadors que comptaven
amb un ampli suport popular.
En definitiva, ser comunista al segle XXI
suposa analitzar científicament el funcionament del capitalisme i dels seus continus
processos de transformació, fer un diagnòstic adequat de la realitat social que
ens envolta, donar una resposta teòrica als grans reptes als que s’enfronta la
humanitat (misèria, explotació,empobriment general de les economies
perifèriques, imperialisme, degradació del medi natural, etc.) i participar en
les lluites que duen a terme les classes populars. Si alguna cosa ens ensenya la història del
comunisme al segle XX, és que no podem desvincular-nos de les lluites i
demandes del subjecte històric realment existent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada